Monday 10 February 2014

Mazda 1500 De Luxe van

Mazda ostettiin meille n. vuonna 1971. Madzan korimuodot olivat Italialaisen Bertonen suunnittelutalon käsialaa, mutta se tuskin painoi paljon ostopäätöksessä.

Enää ei muksuja saanut kuljettaa tavaratilassa miten vain, kaikille matkustajille piti olla penkki. Madzassa tämä "piilofarmari" ominaisuus oli toteutettu varsin luovasti; Koska auton mataluudesta johtuen ei takamatkustajille ollut jalkatilaa, penkki oli selkä menosuuntaan ja istuinosa reilusti kallistettu.


Huom. Kuvan henkilöt eivät liity tapaukseen. (lähde www.klassikot.fi)

Turvavöitä ei ollut, eikä myöskään pehmusteita (laki ei sallinut), joten ei tuo penkki mitenkään mukava ollut.

Mazda-kaudella ajoin ajokorttini (1972), joten tämä oli ensimmäinen auto, jota ajoin yksin liikenteessä. Auton saaminen "huvikäyttöön" ei tosin ollut mikään itsestäänselvyys, sillä se oli perheessä "välttämätön työkalu". Silloin tällöin olin isän mukana viemässä kukkia Helsinkiin tukkutorille. Silloin lähdettiin joskus viiden jälkeen ja yleensä minä sain ajaa.

Mazda oli meillä Hyvinkäälle muuttoon asti. Siitä luovuttiin lopulta parista syystä. Kuljetuskapasiteetti ei enää riittänyt ja vesiletkun katkeamisen seurauksena kone oli päässyt ylikuumenenmaan, jolloin kansi oli muuttanut muotoaan eikä sitä saatu kunnolla korjattua.





Tässä jo muuttokuorma Hyvinkäälle lähdössä

Wikipedia:

Mazda 1500 De Luxe

Mazda 1500 esiteltiin vuonna 1965. Ensimmäinen 300:n kappaleen erä Suomeen toimitettuja Luceja, eli nimellä Mazda 1500 tunnettuja autoja saapui maahan huhtikuussa 1967. Sen moottorina oli 1490 cm³ nelisylinterinen rivimoottori, tehoa oli 82 SAE hv @ 5700 r/min ja vääntöä 12 kpm (118 Nm) @ 2800 r/min. Tehdas lupasi huippunopeutta 150 km/h. Tekniikan Maailman testeissä saavutettiin tuo arvo.[2] Mazda 616 Capella korvasi tuontiohjelmassa 1500:n vuonna 1971. Suomessa Lucen farmariversio oli suosittu pakettiautoksi rekisteröitynä ns. piilofarmarina. Viimeiset uudet Mazda 1500:t rekisteröitiin Suomessa vuonna 1972 ja 1800:t vuonna 1974.

No comments:

Post a Comment